Monday, December 20, 2010

lagi penemuan hebat oleh orang islam..

hah!~ seperti yang aku janjikan..(walaupun lmbat) nilah lagi antara penemuan orang islam yg membantu kemajuan dunia tau....

4. SYAMPU
    Orang arab lah yg menggabungkan minyak sayuran dgn sodium hidroksida dan minyak aroma. Lepas tu barulah diperkenalkan kpd masyarakat England oleh org Islam yg membuka kedai mandian wap di Brighton pd tahun 1759 dan dipilih sebagai penasihat syampu utk King George IV dan William IV.


5. PEMBEDAHAN
     Kebanyakan alat bedah moden pada hari ini adalah berbentuk sama seperti yg digunakan pd kurun ke-10 oleh pakar bedah muslim bernama Al-Zahrawi. Pisau bedah,gergaji pemotong tulang, gunting kecil, dan kebanyakan 200 peralatan yg direka masih digunakan hingga kini.

6. SUP
     Ahli Ibnu Nafi, bernama Ziryab dtg dr Iraq ke Cordova pd kurun ke-9 dan membawa bersama konsep 3 bahagian sarapan sup, diikuti dgn ikan atau daging dan buah-buahan atau kekacang.  (emmmm,..sedap tu.. huhu)

7.CEK BAYARAN 
    HAAAA.. cek yg kita dok guna sekarang ni ...( ni utk org byk dwet je ye..) haha... berasal dr saqq, ikrar bertulis utk membayar barangan yang dihantar, yg digunakan org arab pd masa dahulu utk mengelakkan penghantaran wang melalui daerah merbahaya. Pada kurun ke-9, seorang peniaga Islam boleh menunaikan cek di China yang mana banknya berpengkalan di Baghdad. (emm...dah lame wujud tau cek2 ni! )


8. ROKET DAN TORPEDO
   Sebenarnya, org Arab yg mula2 dapat tau campuran potassium nitrat boleh digunakan dlm peperangan. Pd masa tu, askar kristian takut pd senjata org islam ni. Pd kurun ke-15, mereka telah mncipta roket dan torpedo dlm bentuk buah pear dgn tombak tajam di hadapan yg akan meletup bila terkena sasaran.

9.KINCIR ANGIN
     Kincir angin telah direka pd tahun 634 oleh khalifah Parsi dan digunakan utk mengisar jagung dan mendapatkan air utk pengairan. Kincir tu ada 12 bilah kipas bersalut fabrik/daun pokok kurma. Ia digunakan 500 tahun sebelum kincir angin pertama digunakan di Eropah.


    

2 comments: